Planuj jak strateg. Myśl jak pirat

Kiedy w 1869 roku Dmitrij Mendelejew stworzył okresowy układ pierwiastków, na świecie znano już 65 pierwiastków chemicznych, ale nikt nie wiedział jak się łączą, czy i jak je poustawiać, jaką im nadać kolejność. Mendelejew rozumiał tę potrzebę i poszukiwał wśród nich jakichś prawidłowości. Choćby po to, by ułatwić przewidywanie właściwości tych pierwiastków, których jeszcze nie odkryto, a których istnienie podejrzewał. Stworzony przez niego okresowy układ pierwiastków, nawet w tym pierwszym, niepełnym kształcie, był przełomowy, bo nie tylko wyjaśniał świat, ale także tworzył podwaliny pod kolejne odkrycia i przyspieszał postęp w naukach chemicznych w ciągu kolejnych stuleci.

Dobrze przemyślany model ułatwia postęp i wspiera powstawanie innowacji. To właśnie kierowało Larrym Keeley’em, współzałożycielem firmy konsultingowej Doblin (obecnie część Deloitte), który przez ostatnie 30 lat systematycznie analizował tysiące firm – od Forda do Toyoty, przez Zappos, Cirque du Soleil, Gilette czy AirBnb — żeby lepiej zrozumieć istotę i mechanizmy innowacji. Odkryć jak poszczególne elementy współdziałają i wpływają na siebie.


Efektem pracy jego zespołu jest "Dziesięć Typów Innowacji " - Ten Types of Innovation, które oferują jeden z najbardziej konkretnych modeli do wspierania innowacji. Taki trochę układ okresowy. Na podstawie 2000 udanych wdrożeń, przygotowano koncepcję dziesięciu typów innowacji, razem z ponad setką konkretnych innowacyjnych taktyk, które firmom chcącym wprowadzić innowacje na stałe pomagają zorganizować sprzyjający ekosystem. Podejście przedstawione przez te dziesięć typów sprawia, że proces powstawania innowacji staje się łatwiejszy, mniej ryzykowny, bardziej wiarygodny i powtarzalny. Poszczególne elementy modelu można mieszać ze sobą i wybierać to, co nam jest potrzebne najbardziej. Korzystać z nich jak z klocków Lego do budowania dobrych, zmieniających firmy na lepsze, rozwiązań.

Większość firm utożsamia innowacje z rozwojem nowych produktów. Ale tworzenie nowych produktów jest tylko jednym z dziesięciu typów innowacji, a stosowane w odosobnieniu, zapewnia najmniejszy zwrot. Do wyboru są jeszcze innowacje w modelu osiągania zysku (jak firma zarabia), sieci (jak łączy się z otoczeniem), strukturze (jak organizuje ludzi i zasoby), zaangażowaniu w relacje z klientem czy kanałach sprzedaży czy promocji. Jeżeli skupiamy się na jednym rodzaju innowacji, omijamy wiele możliwości i ograniczamy szanse na powodzenie. Jeśli spojrzeć na niektóre z przełomowych innowacji, można zdać sobie sprawę, że było to więcej niż gloryfikowany moment olśnienia, a raczej efekt zdyscyplinowanego działania na kilku polach i typach innowacji.

Koncepcja „Dziesięciu Typów Innowacji” nadaje strukturę i dyscyplinę dziedzinie, którą wiele organizacji nadal traktuje jak tajemniczą sztukę. Jednocześnie pozostawia wolność i zachęca do nieokiełznanej kreatywności. Planuj jak strateg, myśl jak pirat – nieposkromiony, tworzący coś z niczego, uparty, zaangażowany i niekonwencjonalny. Ze zwrotnym, szybkim jak błyskawica statkiem. Dobrze przygotowany zaskoczysz i pokonasz nawet większego, silniejszego i lepiej wyposażonego i przeciwnika. W sam raz na noworoczne postanowienie.
Trwa ładowanie komentarzy...